Bilety

#Fota Bez Dzikiego Kota

#Fota Bez Dzikiego Kota

O kampanii

Większość z nas ma potrzebę kontaktu z przyrodą, dzikie zwierzęta niezmiennie wzbudzają nasz zachwyt i ciekawość, którą chętnie się dzielimy w formie zdjęć w mediach społecznościowych. Ta potrzeba, w połączeniu z brakiem świadomości prowadzi prosto do nielegalnego handlu dzikimi zwierzętami na globalną skalę oraz wykorzystywania ich w okrutny sposób w celu zapewnienia rozrywki i oglądalności.

Jak to się dzieje?

Czy wiesz że:

Od 2014 roku liczba selfie z dzikimi zwierzętami na Instagramie wzrosła o 292%

Ponad 40% z nich to zdjęcia, na których zwierzęta są traktowane w nieetyczny sposób. (Dane z A close up on cruelty : The harmful impast of wildlife selfies In the amazon; Word Society for the Protection of Animals)

Każda z popularnych platform społecznościowych ma ponad miliard aktywnych użytkowników miesięcznie. Pokazuje to jak wiele naszych selfie jest częścią problemu.

Liczba odbiorców i lajków pod zdjęciami z dzikimi zwierzętami przekłada się bezpośrednio na zyski autorów i osób udostępniających zwierzęta jako atrakcję turystyczną lub rekwizyt do fotografowania. Nasz zachwyt i zainteresowanie w sieci napędza torturowanie wielu zagrożonych wyginięciem gatunków w naturze.

Wydawałoby się, że posiadanie dzikiego zwierzęcia jako pupila nie jest już symbolem prestiżu, jednak dzięki zakupowi, na przykład dzikiego kota, leniwca czy małpy można zyskać międzynarodowy rozgłos i bezpośrednie zyski z mediów społecznościowych. Odbywa się to przy aktywnym współudziale nas – odbiorców.

Każdego roku ok. 300 kociąt gepardów jest odławianych z natury w celach nielegalnego handlu. Tylko 1 na 4 kocięta przeżywa transport do docelowego miejsca sprzedaży. Większość z tych, które dotarły do kupca nie dożywa 2 roku życia. (Dane z Cheetah Conservation Fund).

Pełnią rolę egzotycznej zabawki, na której można zarobić udostępniając możliwość zrobienia zdjęcia pamiątkowego z takim kociakiem lub wykorzystać młode gepardy jako domowego pupila przyciągającego uwagę milionów odbiorców w mediach społecznościowych na całym świecie.

Kampania #FotaBezDzikiegoKota jest dla nas wszystkich. Każdy z nas ma realny wpływ na to co jest prezentowane i promowane w sieci!

Jak możesz pomóc :

Korzystaj z mediów społecznościowych świadomie i odpowiedzialnie!

  • Lajkuj i umieszczaj treści, które pokazują piękno dzikiej przyrody bez narażania jej na szkodę.
  • Pamiętaj, że nawet wstawiając emotikon wyrażający brak akceptacji, czy wdając się w dyskusję, podbijasz oglądalność
  • Oceniając czy zdjęcie jest etyczne lub nie, kieruj się ściągą poniżej, a nie wrażeniem lub emocjami – nie będąc specjalistą nie jesteś w stanie ocenić, czy dane zwierzę cierpi czy jest spokojne.
  • Nie wspieraj celebrytów, influencerów oraz  atrakcji turystycznych zarówno w Polsce jak i za granicą, które bazują na bezpośrednim kontakcie z dzikimi zwierzętami.
  • Zgłaszaj do obsługi platform społecznościowych twórców i materiały, które nie spełniają wymogów etycznych. Przypadki dotyczące gepardów można też raportować bezpośrednio do organizacji Cheetah Conservation Fund na adres report@cheetah.org
  • Rozmawiaj wśród znajomych i członków rodziny o problemie, nie bój się wyjaśniać czemu dane zachowanie jest złe, świadomość to klucz do sukcesu!

Akin, Thabo, Vega i kociaki

Etyczne czy nieetyczne?

O naszym ambasadorze

Partner Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego

Przyjaciele ZOO

Na naszej stronie internetowej wykorzystujemy pliki cookies, aby zapewnić użytkownikom najwyższą jakość usług. Jeśli nie dokonasz zmian w ustawieniach przeglądarki dotyczących plików cookies, będą one automatycznie zapisywane na Twoim urządzeniu. Aby uzyskać więcej informacji, kliknij tutaj.